mammatillalgot.blogg.se

Den 23 april 2013 så föddes världens charmigaste pojke! Han heter Algot och hans föräldrar kunde inte vara mer stolta! :)

Mjölkfritt

Kategori: Allmänt

När vi kom hem från nolia i torsdags så provade vi att ge Algot ersättning igen, men den här gången var det Nan h.a som skulle vara bättre mot känsliga magar (BVC ville att vi skulle testa den eftersom att semper som vi provade först är väldigt "vass" mot känsliga magar). Jag ammar fortfarande men vi ville börja ge lite ersättning på kvällarna så att algot skulle bli mer mätt, han har blivit mer och mer hungrig på kvällarna och då är det inte alltid det räcker med bröstmjölk. Två timmar efter vi hade gett han ersättningen så kräktes han massor, det bara forsade och han fortsatte kräkas. (Kan ju tillägga att sist vi gav han ersättning så kräktes han oavsett vad han fick i sig under ett och ett halvt dygn). Efter 50 minuter hade det inte lugnat sig så då ringde jag 1177 och dom sa att vi skulle prova ge han vatten och sen skulle jag amma jättelite och om det inte funkade så skulle vi åka in till akuten. Det funkade inte så vi for in. Väl där så fick vi en sköterska som för det första bara pratade om sina erfarenheter med sina egna barn och att Algot inte alls såg ut att vara känslig mot kmpi (komjölksprotein) och att det var ingen fara, barn kräks ju när dom är små osv.. Hon frågade tre gånger om jag ammade och när vi hade förklarat för tredje gången varför vi gett han ersättning så ville hon att vi skulle ge han lite mat, så då gjorde vi det (sen gick hon iväg). Det tog inte många minuter innan han började kräkas igen och när hon kom in i rummet igen så sa hon "men?! Har han fått magsjuka?".. Jag trodde att jag skulle få damp, så vi förklarade en gång till hur det var förra gången och då gick hon och ringde läkaren och han tyckte att vi hade lite för långt hem så vi skulle få stanna över natten ifall han fortsatte kräkas. Algot åt några mål utan att kräkas och sen började det om igen så vi blev kvar en natt till. Läkaren som jobbade på barnavdelningen fredagen sa att Algot mest troligt är allergisk mot kmpi så därför ska jag vara helt mjölkfri och Algot får även mjölkfri ersättning så att han ska få i sig mat så han blir nöjd. Vi fick fara hem på lördagen och första dygnet så sov Algot mest hela tiden så nu är även jag lite piggare (blev dyngförkyld i onsdags så jag har varit helt slut).

Personalen på barnavdelningen är helt underbara! Dom kommer in vid varje skiftbyte och presenterar sig och sen så är dom så trevliga och vänliga. Man känner sig trygg när man är där :) imorse ringde dietisten och informerade om vad jag ska hålla utkik efter när jag läser innehållsförteckningar osv så nu tror jag att det kommer gå hur bra som helst att vara mjölkfri..

Nu ska jag väcka mina älsklingar som ligger och sover. Jonas börjar om att jobba idag. Hoppas ni får en trevlig dag :)


Kommentarer

  • Marie säger:

    Vilken going han verkar vara! :)

    Sådär var Joel också då han var liten. Han åt och kräktes, det förbrukades minst 5 ombyten/dag på han å nästan lika många på mig själv. Jag misstänkte att han var mjölkallergiker redan från då jag slutade amma tills jag fick det bekräftat då han var ca 1 år. Han fontänspydde efter varje måltid, vilket ju är ett tecken. När han var året så provade jag ge han en skvätt mjölk till maten, vilket resulterade i nässelutslag och panikskrik en hel kväll. Sen dess har vi varit benhårda, och inte gett han nått som innehåller mjölk. Det har ju såklart blivit tillfällen då vi missat nått å han blivit jättedålig. Men dom säger ju att i de allra flesta fall har det växt bort innan de är 3 år, så jag hoppas så är fallet både för Joel å Algot!!! :) Hoppas allt är bra med er annars..

    2013-08-12 | 22:13:56

Kommentera inlägget här: